Hem Unikbloggen Tips för dig som söker jobb

Tips för dig som söker jobb

Tips på att strukturera upp ditt jobbsökande

1. Gör ett schema

När du blir arbetslös går din dag från att det (förmodligen) finns en rutin med att du går upp en viss tid, går till jobbet och sen kommer hem en viss tid till att du helt plötsligt har dagar som är oplanerade. För att inte tappa dina dagliga rutiner bör du se ditt arbetssökande som ett heltidsjobb. Gå upp på morgonen, gör dig iordning för dagen och se till att använda dagen produktivt.

För att göra din vecka så produktiv som möjligt kan du skapa ett schema för när du ska göra specifika saker. Exempelvis kan du starta dagen en timma med att gå igenom olika jobbportaler för att hitta intressanta jobb som du vill söka. Lägg följande timmar på att skicka iväg ansökningar till de jobb du tycker låter intressanta.

2. Strukturera ditt jobbsökande

Skapa en lista över vilka jobb du har sökt och vilka jobb du planerar att söka. Se till att få med när du sökte jobbet, när annonstiden går ut, kontaktuppgifterna till ansvarig rekryterare och annonslänken. Genom att föra anteckningar över ditt jobbsökande i exempelvis ett Exceldokument kan du enkelt följa upp dina ansökningar efterhand och inte råka tappa bort intressanta jobb du hade tänkt söka.

3. Återkoppla

Genom din lista kan du översiktligt se när du bör förvänta dig respons från en rekryterare utifrån när ansökningstiden går ut. Har ansökningstiden gått ut och du inte fått någon återkoppling från ansvarig rekryterare kan det vara lämpligt att höra av dig för att säkerställa att din ansökan kommit fram eller be om en statusuppdatering. Återkoppling kan göras antingen via mail eller via telefon – det är upp till dig.